Kegunaan Perubatan emas

Kegunaan Perubatan emas

Sains menggunakan sebatian emas dalam merawat keadaan perubatan dipanggil chrysotherapy atau aurotherapy. Emas telah terkenal dengan ciri-ciri perubatan sejak 2500 SM. Emas adalah tidak syak lagi satu logam yang luar biasa dengan ciri-ciri yang pelbagai, dan ini membawa rakyat sepanjang sejarah, terutama pada zaman pertengahan, untuk mempercayai bahawa dengan meminum air emas mereka akan meningkatkan jangka hayat mereka, dan dengan itu kekal muda selama-lamanya.

Penggunaan farmakologi emas bermula pada tahun 1927 dengan pembangunan ubat yang dipanggil Auranofin. Ini telah digunakan untuk menyembuhkan artritis reumatik, dan untuk meningkatkan menyakitkan, tender dan kaki sengit. Gold nampaknya mempunyai kesan yang kuat ke atas sistem imun, yang membolehkan ia untuk melegakan simptom kesakitan arthritis.

Sejak kebelakangan ini, kajian dijalankan, terutamanya di MIT telah membuktikan bahawa emas boleh mengesan sel-sel kanser, dalam kes-kes kanser sujud pada lelaki, dan kanser ovari di kalangan wanita, apabila disuntik dalam bentuk nanorods. Sel-sel kanser tersebut boleh dimusnahkan dengan wap emas tanpa menjejaskan sel-sel di sekitarnya.

Selain itu, emas dirasuk dengan sifat-sifat menenangkan yang besar, yang dianggap benar-benar membantu dalam merawat gangguan neurologi. Emas digunakan dalam kuantiti yang kecil dalam ubat-ubatan tersebut. Ia sebenarnya menguatkan kekonduksian dalam sistem saraf. Saraf bertanggungjawab untuk menyampaikan maklumat kepada dan daripada otak. Gold mengaktifkan fungsi saraf.

Ia sangat tidak menggalakkan pembentukan bakteria atau mikrob mengelilingi dirinya. Sifat ini telah membantu pakar bedah untuk menanam patch emas semasa menjalankan pembedahan contohnya mikro telinga. Ia banyak digunakan dalam bidang pergigian, sejak zaman berzaman dalam membuat mahkota dan jambatan. Emas adalah mungkin satu-satunya logam, yang biocompatible. Sama ada ia diambil dalam bentuk oral, suntikan, atau ditanam di dalam badan semasa pembedahan, ia benar-benar tidak berbahaya.

Ia juga telah digunakan dalam merawat ketagihan arak di Amerika Syarikat pada abad kesembilan belas. Malah pada hari ini, emas digunakan untuk membendung keinginan untuk mengambil alkohol, kafein, nikotin, dan karbohidrat. Tambahan pula, ia digunakan dalam membuat ubat anti-malaria.

Biokimia mendapati, dalam bentuk emas, saluran baru untuk bekerja. Mereka boleh menggunakannya sebagai alat bioperubatan, dan mengkaji fungsi yang berbeza, dan anomali badan manusia. Mereka melampirkan penanda molekul untuk partikel emas kecil tak terhingga, dan biarkan ia di dalam tubuh manusia. Dengan bantuan mikroskop elektronik, mereka bukan sahaja boleh mengesan cara, tetapi juga memerhatikan tindak balas dalam sel-sel individu, dan molekul. Dengan cara ini, mereka dapat memberitahu mengapa dan bagaimana tubuh manusia bertindak balas kepada toksin, haba dan tekanan.

Pencapaian Tanah Sains Genetik dijangka dalam masa terdekat, kerana pada masa ini emas yang digunakan untuk mengkaji sifat-sifat genetik, dan penyakit. Emas adalah ideal dari segi kegunaannya sebagai ubat. Emas koloid meningkatkan tenaga, mengurangkan selera makan, meningkatkan libido dan berfungsi secara semula jadi untuk mengurangkan mental, dan tekanan emosi. Ia tidak boleh membawa hidup yang kekal, belia, atau kesihatan, tetapi ia benar-benar boleh menambah nilai hidup.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar