Kutu kepala - Langkah-langkah untuk Mencegah Spread dari seorang ke seorang

Kutu kepala - Langkah-langkah untuk Mencegah Spread dari seorang ke seorang

Di manakah kutu datang? Tiada siapa yang tahu dengan pasti, tetapi bukti kutu kembali beberapa abad. Kulit mereka telah ditemui pada mumia sekali dimeteraikan dalam makam purba, dan juga di tanah perkuburan prasejarah di Amerika Utara. Terdapat rujukan sastera untuk kutu seawal 16 SM, di mana Mesir sekali palsu ubat mereka sendiri untuk kutu.

Dalam kebanyakan kes kutu sedang dihantar dari satu manusia yang lain, terutamanya melalui kepala-kepala kenalan. Walaupun kebanyakan rujukan melaporkan mereka yang biasa berlaku pada kanak-kanak antara umur 3-11, baru kajian menunjukkan bilangan terbesar kes-kes yang ditemui pada kanak-kanak yang berumur antara sembilan dan 16.

Walaupun ia adalah mungkin untuk mengambil Hitchhiker (satu helai ditinggalkan rambut dengan kutu masih melekat), ia disyaki bahawa kurang daripada 2% daripada semua kes aktif sebenarnya dilakukan mengikut cara ini. Telur kutu, atau telur kutu kerana mereka biasanya dirujuk, juga menjadi kebimbangan sedikit kerana mereka tidak dapat memasang semula diri mereka kepada Ketua baru rambut.

Kutu tidak boleh melakukan perjalanan dari manusia kepada haiwan atau belakang, dan mereka juga tidak boleh terbang - jadi cara yang paling mungkin untuk menjadi dijangkiti akan datang dalam hubungan fizikal secara langsung dengan barangan penjagaan rambut, pakaian, peralatan tempat tidur atau perabot yang telah digunakan oleh orang yang dengan kutu.

Walaupun sebilangan kecil jangkitan berlaku kerana helai longgar rambut, merawat kutu ertinya merawat keseluruhan isi rumah. Basuh semua pakaian boleh dibasuh mesin dan peralatan tempat tidur bahawa orang yang dijangkiti digunakan dalam 2 hari lepas pada 130 F. Keringkan item pada kitaran yang paling panas mungkin tidak kurang daripada 20 minit. Bersih kering semua barangan lain atau menutup mereka dalam beg plastik kedap udara selama 2 minggu (ini termasuk haiwan disumbat). Sikat dan berus mesti disterilkan. Akhir sekali, vakum lantai dan perabot.

Ramai pakar percaya cara yang paling berkesan untuk merawat dan mencegah jangkitan kutu rambut adalah biasa menyikat. Menyikat menyeluruh, digabungkan dengan rawatan lain boleh mengeluarkan telur kutu, kutu atau telur dan memberikan anda peluang untuk mencari dan menghapuskan orang dewasa. Malangnya, kejayaan dengan rawatan kutu tidak bermakna imuniti seumur hidup. Malah, sekali dijangkiti anda terdedah kepada jangkitan semula, sehingga membuat menyikat tabiat untuk mengelakkan masalah di masa depan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar